Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Păţanii trăite, descrise, analizate şi învăţăminte trase.

Moderator: dancroitoru83

User avatar
cris
Senior
Posts: 31
Joined: Thu Sep 11, 2008 10:46 am
Numar de scufundari: 51-100
Certificare/acreditare: NAUI scuba diver
SDI Rescue Diver
Location: Cluj-Napoca

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by cris »

Subscriu la ce s-a spus aici referitor la partea cu bazinul! E foarte importanta! Eu inainte de aceasta faza am facut cateva scufundari in ape deschise. la una dintre ele, in lacul Tarnita (langa Cluj), desi eram insotit de un scafandru experimentat (dar nu instructor!), am avut un incident neplacut. Datorita vizorului cu volum mare (era unul rusesc), la adancime s-a comprimat, iar eu neavand cursul facut nu am stiut sa remediez rapid situatia. Noroc ca m-a deranjat faptul ca nu vedeam bine pe lateral, si am iesit mai repede la suprafata. A doua zi....surpriza....chemozis subconjunctival, adica capilarele de sange plesnisera! M-am speriat, am alergat la doctor.....asta era in culmea fericirii ca are un caz de boala de decompresiune,...eu incercam sa-i explic ce si cum.....a trecut in cateva zile. Dar puteam sa-mi pierd ochiul!!!! Asa ca , daca vreti scufundari, faceti intai cursul!!!!!!
User avatar
dell_ser
Moderator
Posts: 324
Joined: Mon Oct 03, 2005 12:57 am
Location: Bucuresti

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by dell_ser »

Nu mai despartiti firul in patru. Nu asta era subiectul. Dar cum numai la noi se intampla de la o presupunere ati iesit de pe traiectorie.
Acum redau cu lux de amanunte.
Jan avea 100 bari, eu aveam 135 bari. Ne deplasam in platou si nu eram la nici o limita de siguranta. Doar imparteam aerul in mod egal ca sa lungim scufundarea.
Acum sa trecem mai departe ca sigur o luam de la capat.
Bla bla bla
User avatar
victor
Veteran
Posts: 452
Joined: Thu Feb 21, 2008 12:07 am
Location: Bucharest, Romania

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by victor »

Pentru ca eu am provocat "despartirea firului in patru", trebuie sa admit ca in conditiile detaliate ulterior, ceea ce parea o greseala initial, devine un exercitiu foarte bun intre parteneri de scufundare (a exersa schimbul de aer in conditii controlate, cu suficiente rezerve de aer e chiar folositor).

Referitor la spare air, nu e insa o idee asa de buna. Este prea mic pentru situatiile in care chiar e nevoie de el, si prea mare pentru situatiile in care nu e nevoie de el si se poate iesi usor fara vreo gura de aer suplimentara. Pentru cei care vor sa aiba o solutie de respirat de rezerva complet izolata de cea principala, o butelie de 4-6 litri prinsa frontal intre un D-ring de umar si unul de sold este solutia mai indicata.
Alex
Veteran
Posts: 166
Joined: Tue Dec 30, 2008 11:14 pm
Location: Mangalia
Contact:

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by Alex »

sunt de acord cu tine Victor. 8)
User avatar
VALI
Veteran
Posts: 716
Joined: Fri Sep 30, 2005 10:50 am
Numar de scufundari: 51-100
Certificare/acreditare: AOWD NAUI
Location: PLOIESTI

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by VALI »

in scuba-diving am avut o singura situatzie limita:
turcia
scufundari de agrement cu un diving-center de pe acolo [alanya]
ne-sam scufundat pe la 15 m si am batut un drum de croaziera, linistiti
am ajuns la o pestera scufundata de dimensiuni relativ mici...accesul in pestera pe la minus 10m
am urcat ushor pana la clopotul de aer, am vizionat tavanul, am facut ceva poze...ne pregateam de plecare
ne scufundam spre ieshirea din pestera...nu reusesc deloc sa egalizez urechea stanga [am incercat prima data la suprafatza]
pe la minus 2 m ma ia durerea de ureche....revin la suprafatza in clopot....incerc tot felul de metode, alaturi de unul din divemasteri
no way!!!
aerul se termina :d...mai aveam cam 50 de bari...drum inapoi de facut
nu m-am panicat ca raman fara aer in apa deschisa....putin m-am temut ca nu am cum sa ies din clopot
dupa vre-o 15 minute de incercari am explicat divemasterului ca las echipamentul pe mana lui si incerc sa ies in apnee [era o situatie limita...nu as fi incercat asa ceva in mod normal]
dar zic inainte sa incerc ceva....sa incerc sa egalizez putin sub apa....cam pe la minus un metru...
norocul meu a fost ca am reushit si uite asa totul s-a terminat cu bine....
o adevarata situatie limita a fost la vanatoare de calcan mai demult cand era sa ma inec pe bune
dar asta e o poveste mai mult de freediving ....
...they say scuba-divers go into the deep to look arround...and the free-divers to look into themselves...
User avatar
VALI
Veteran
Posts: 716
Joined: Fri Sep 30, 2005 10:50 am
Numar de scufundari: 51-100
Certificare/acreditare: AOWD NAUI
Location: PLOIESTI

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by VALI »

poveste veche [stiu ca nu mai e voie sa vanezi in apele romaniei [deci luati-o doar ca pe un fapt intamplat acum ceva ani buni]

****************
eram in apa deja de cam doua ore shi jumate, luna aprilie, apa rece cam de 10 grade
deja adunasem cam 7-8 bucatzi de calcan care pe care le resimteam la revenirea la suprafata
asha...
am hotarat sa ies la mal...in drum spre mal vad un animal pe la 6 metrii....adancime
ash fi renuntzat la el dar se vedea de sus ca are peste 4 kg...
booon!
ma scufund cu shiragul de farfurii dupa mine...ajung jos numai decat, il harponez...se zbate individul cat se zbate....reushesc sa trec contra dincolo de el, dar sunt constient de faptul ca e harponat nesigur shi ca se va elibera...
hotarasc sa ies la suprafata din lipsa de aer....cad...ce sa vezi....dupa 2 metri ma trage ceva in jos....aveam aer suficient, dar nu pentru ce avea sa urmeze
shiretul arbaletei se infacshurase in jurul unui coltz de stanca shi ma impiedica sa urc la suprafatza....
am incercat sa il descurc [tinand la piept shi animalu deloc de neglijat]
nu mi-a trebuit mult timp s imi dau seama ca nu pot descurca in timp util sfoara....
am lasat arma shi peshtele jos shi am urcat la suprafatza urmarind cu mare parere de rau cum calcanul...eliberat din arbaleta se departeaza de zona cu pricina....
ajung sus...imi iau aer...ma linishtesc.....incerc din rasputeri sa raman deasupra locului cu pricina [pentru ca apa nu era suficient de limpede cat sa vad arbaleta de sus]
la naiba...era shi hula pe mare....
ma scufund la nimereala.....incerc sa regasesc stanca...o regasesc....matur cu privirea o plaja de 4 metri in jurul ei....
norok mare...vad arbaleta desfacuta de stanca shi dusa la 3-4 metri de ea...
o iau shi revin la suprafatza, dupa care...pe tot drumul de intoarcere imi spun asha:
vali...nici o exagerare nu e buna...e destul peshte...e frig....ai obosit....nu face acte de bravada ca ai mai pierdut odata o arbaleta :D:D:D:D:D
**************************
duap atat timp imi fac scenarii diverse.....daca aveam norok sa dau peste animalul ala la inceputul partidei de vanatoare?...cand eram odihnit...neinghetzat shi fara alt peshte pe shirag?
**************************
primavara urmatoare aveam sa vanez un calcan de 5,700 kg.........
...they say scuba-divers go into the deep to look arround...and the free-divers to look into themselves...
User avatar
Andacio
Senior
Posts: 43
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:26 pm
Location: Athens
Contact:

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by Andacio »

divefilm wrote:Draga Alex aparatura propusa te ajuta in situatii speciale. http://www.xsport.ro/index.php?produs=300PKYE
Ai sa inveti la curs ca la terminarea scufundarii vei iesi obligatoriu cu 50bari in butelie.
Cei 50bari se folosesc in situatii super speciale atunci cand esti in mare pericol tu sau partenerul tau de scufundare.
Scafandrii care golesc butelia trecand de cei 50bari care reprezinta rezerva de aer in timpul scufundarii isi asuma un risc suplimentar pentru el si colegul de scufundare.
Ai sa remarci ca pe manometru este o zona intre 0 si 50bar marcata cu rosu acesta zona reprezinta rezeva de aer obligatorie, rezerva care nu poate fi consumata in timpul scufundarii decit partial in situatii deosebite.
Daca vrei ca scufundarea sa ramina o placere iti recomand sa respecti toate regulile.
Corect ! In plus, as mai avea de adaugat ca organizatia PADI interzice cu desavarsire folosirea poney-ului. Asta e una dintre diferentele de la o organizatie la alta pe care le-am discutat la un alt topic. Pe de alta parte , o alta organizatie si cred ca IANTD zice ca nu e buna folosirea unei singure butelii de aer (cea din care respiram noi) la care sa fie montat un octopus ,ci cere ca sa avem o a doua butelie de rezerva prinsa de cea principala .
Fiecare cum a invatat . Important nu e cum ne-au invatat la scoala ci cat de mult si in ce masura respectam tot ce ne-au invatat. Parerea mea, personala.
User avatar
Andacio
Senior
Posts: 43
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:26 pm
Location: Athens
Contact:

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by Andacio »

Andacio wrote:
divefilm wrote:Draga Alex aparatura propusa te ajuta in situatii speciale. http://www.xsport.ro/index.php?produs=300PKYE
Ai sa inveti la curs ca la terminarea scufundarii vei iesi obligatoriu cu 50bari in butelie.
Cei 50bari se folosesc in situatii super speciale atunci cand esti in mare pericol tu sau partenerul tau de scufundare.
Scafandrii care golesc butelia trecand de cei 50bari care reprezinta rezerva de aer in timpul scufundarii isi asuma un risc suplimentar pentru el si colegul de scufundare.
Ai sa remarci ca pe manometru este o zona intre 0 si 50bar marcata cu rosu acesta zona reprezinta rezeva de aer obligatorie, rezerva care nu poate fi consumata in timpul scufundarii decit partial in situatii deosebite.
Daca vrei ca scufundarea sa ramina o placere iti recomand sa respecti toate regulile.
Corect ! In plus, as mai avea de adaugat ca organizatia PADI interzice cu desavarsire folosirea poney-ului. Asta e una dintre diferentele de la o organizatie la alta pe care le-am discutat la un alt topic. Pe de alta parte , o alta organizatie si cred ca IANTD zice ca nu e buna folosirea unei singure butelii de aer (cea din care respiram noi) la care sa fie montat un octopus ,ci cere ca sa avem o a doua butelie de rezerva prinsa de cea principala .
Fiecare cum a invatat . Important nu e cum ne-au invatat la scoala ci cat de mult si in ce masura respectam tot ce ne-au invatat. Parerea mea, personala.
Era vorba de ANDI si nu de IANTD. M-am documentat un pic ca sa nu fac vreo greseala .
User avatar
scubamario
Veteran
Posts: 125
Joined: Sun Nov 19, 2006 5:18 am

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by scubamario »

Dupa parerea mea pony-bottle acela de 0.5 L nu este folositor la nimic,bani aruncati.
Daca vii de la adancime mare oricum nu iti ajunge pentru oprirea de siguranta.
Daca vii de la adancime mica iar nu te ajuta deoarece tot se mai face ceva aer in butelie odata cu urcarea.
Daca ar fi de 5-7 L ar fi folositoare.
User avatar
victor
Veteran
Posts: 452
Joined: Thu Feb 21, 2008 12:07 am
Location: Bucharest, Romania

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by victor »

Ai si n-ai dreptate:

Pe de o parte, ai ca idee de fond:
- spareair-ul intr-adevar e inutil, deoarece din conditii recreationale (fara restrictii de iesire reale (pesteri,epave) sau virtuale (obligatie de decompresie)), este posibila iesirea la suprafata controlata in apnee (chiar daca nu exista un buddy disponibil); singurul pericol este ca de frica sa uiti sa expiri (gandindu-te ca oricum nu prea ai mut aer in plamani), caz in care risti un embolism pulmonar.
- In conditii de scufundare mai serioasa, pony-ul nu e suficient pentru decompresie, si ar trebui folosite metode mai serioase de redundanta (duble, butelii suplimentare, etc.)

Pe de alta parte n-ai in ceea ce priveste justificarea:
- chiar presupunand ca regulatorul este atat de sensibil incat sa poata "stoarce" din butelie tot, pana la presiunea ambientala (desi va fi infernal sa tragi ultimele guri de aer), o butelie de 15L "goala" la 30m adancime va avea la 10m 2bar*15L=30L de aer disponibili "in plus"
- spareair-ul are insa, functie de model, 48 sau 85L, usor de sorbit
- oprirea de siguranta este, exact cum ii spune si numele, o oprire de siguranta, recomandata dar nu obligatorie. nu trebuie confundata cu un palier de decompresie, care e obligatoriu. daca ramai fara aer si sari o oprire de siguranta ca sa iesi la suprafata, nu ar trebui sa patesti nimic in 99.99999% din cazuri. daca in schimb nu faci un palier de decompresie exista sanse destul de mari sa ai parte de un accident de decompresie.

In concluzie, spareair-ul este aparent bun doar pentru un scafandru recreational care nu e 100% confortabil in apa si prefera sa iasa respirand in loc sa iasa in apnee daca a ramas complet fara aer.
Pe de alta parte, situatia in care ramai complet fara aer este o greseala elementara care nu ar trebui sa se intample. In conditii normale, mai degraba ajungi in situatia in care ai aer, dar regulatorul debiteaza liber, caz in care vei ramane repede fara (dar tot poti sorbi suficient cat sa apuci sa iesi la suprafata, iar daca butelia e corect pozitionata si ai exersat chestia asta, poti incerca sa inchizi/deschizi valva intre inspiratii, ca sa pastrezi cat mai mult timp aerul din butelie).
User avatar
victor
Veteran
Posts: 452
Joined: Thu Feb 21, 2008 12:07 am
Location: Bucharest, Romania

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by victor »

apropos si de spareair, exista cu siguranta o piata pentru spareair.. noi toti, pe vremea cand eram la inceput :-)

mi-am amintit de un post de acum cateva zile de pe scubaboard, de-a dreptul superb, daca aveti rabdare sa il cititi:

http://www.scubaboard.com/forums/basic- ... rment.html
User avatar
eugen
Veteran
Posts: 204
Joined: Tue Dec 16, 2008 11:17 am

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by eugen »

dell, te rog din suflet sa ne povestesti o patanie, daca nu in fiecare seara macar din cand in cand. Te rog....
User avatar
dell_ser
Moderator
Posts: 324
Joined: Mon Oct 03, 2005 12:57 am
Location: Bucuresti

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by dell_ser »

in aceasta seara nu am starea necesara. Maine merg la un proces si nu sunt in apele mele. Promit sa revin de maine.
Bla bla bla
User avatar
dell_ser
Moderator
Posts: 324
Joined: Mon Oct 03, 2005 12:57 am
Location: Bucuresti

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by dell_ser »

Am fost cu Jan si Bebe la o recuperare de barci. Am gasit in lac doua barci Laguna si ne-am hotarat sa la recuperam. Am folosit metoda cu bidoane. Bagam bidoanele umplute in apa, coboram si legam carligele de ancorare. Dau semnalul de umplere a butoaielor si uitam sa nu ne tinem de barca. Cand s-a desprins de mal si a luat-o ca o racheta la suprafata. Noroc ca totul se petrecea la 7-8 m
Bla bla bla
Ciocanul
Veteran
Posts: 240
Joined: Fri Jul 18, 2008 7:34 pm

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Post by Ciocanul »

Eu cred ca vroiati sa iesiti din adancuri precum piratii din Caraibe 3. Spune sincer ca stateai la timona cand ieseai de sub ape :mrgreen: .
Post Reply