Page 1 of 4

Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Posted: Sat Jan 31, 2009 12:29 am
by dell_ser
In vara asta am facut scufundari in Turcia la 36 - 44 m. Am verificat detentorul si octopusul doar cu butelia pornita. Asa cum vaceam de fiecare data. La 24 m am vrut sa impart aerul cu Jan pentru ca eu am consumat mai putin. Cand a luat octopusul nu a purjat ci a dat aerul afara din plamani si la inspir pentru ca valva de evacuare era rupta lua guri de aer amestecate cu apa. Asta la 24 m ... destul sa creasca tensiunea.
Greseli ? 1 Verificarea detentorului si octopusului cu si fara butelie pornita. Eu am verificat doar cu ea pornita.
2. A eliberat aerul din plamani inainte de a purja.
3. Nu este o greseala, dar trebuia privit cu mai multa atentie echipamentul inchiriat.

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sat Jan 31, 2009 12:34 am
by dell_ser
In fiecare seara va voi povesti cate o patanie. Sper sa tragem cate o cancluzie la fiecare neatentie. Si am la activ cateva sute de scufundari si tot mai scap cate ceva. Ma bucur ca nu mi-am uitat butelia inainte sa sar ... pana acum ... he he he

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sat Jan 31, 2009 12:37 am
by Rares78
eu am avut o situatie pe care nu am observat-o...o pun pe lipsa de experienta...am verificat aerul...60 de bari, incep sa ma pregatesc de iesire...in cateva minute nu mai aveam aer deloc...am inceput sa respir cat de putin am putut si am iesit safe...am stat pe mal, am pus butelia 2 si cand am dat drumu` la butelie am vazut ca aveam free flow in octopus...situatie in care am avut mult de invatat...ma bucur ca am reusit sa nu ma panichez absolut deloc, si la lipsa de experienta m-am abtinut totusi sa nu sarjez catre suprafata

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sat Jan 31, 2009 8:53 am
by Alex
pai si la ce adancime s'a intamplat? :roll:

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sat Jan 31, 2009 10:46 am
by victor
0. Daca Jan consuma aer intr-un ritm mai alert, scufundarea ar fi trebuit terminata conform consumului lui de aer, nu prelungita din butelia ta (altfel, cand el a ajuns pe 0 si a trecut pe butelia ta, voi nu mai aveati o solutie redundanta de respirat. Pe de alta parte, daca scufundarea nu ar fi presupus obligatie de decompresie (dar nu prea e cazul la 44m), n-ar fi fost asa de tragic pentru ca de la 24 de metri puteati iesi la suprafata in apnee in cazul in care se intampla ceva.
dell_ser wrote:In vara asta am facut scufundari in Turcia la 36 - 44 m. Am verificat detentorul si octopusul doar cu butelia pornita. Asa cum vaceam de fiecare data. La 24 m am vrut sa impart aerul cu Jan pentru ca eu am consumat mai putin. Cand a luat octopusul nu a purjat ci a dat aerul afara din plamani si la inspir pentru ca valva de evacuare era rupta lua guri de aer amestecate cu apa. Asta la 24 m ... destul sa creasca tensiunea.
Greseli ? 1 Verificarea detentorului si octopusului cu si fara butelie pornita. Eu am verificat doar cu ea pornita.
2. A eliberat aerul din plamani inainte de a purja.
3. Nu este o greseala, dar trebuia privit cu mai multa atentie echipamentul inchiriat.

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sat Jan 31, 2009 11:00 am
by victor
Povestea ta ar fi putut fi altfel daca observai freeflow-ul. Cum nu l-ai observat, o prima intrebare este cum sta octopusul tau in timpul scufundarii? Agatat, unde? sau liber? Ideal ar fi sa fie agatat (ca sa nu il tarai prin nisip cum am vazut in multe poze chiar si pe aici), intr-o pozitie din care sa ai sanse sa observi un freeflow (in zona pieptului sau la gat).

In cazul tau, cand nu ai observat freeflow-ul, ci doar terminarea aerului, erai solo? (altfel ar fi existat varianta comutarii pe octopusul buddy-ului).

Daca erai solo, pozitia octopusului devine extrem de importanta (ca sa ii observi comportarea); poti sa iti formezi un obicei din inspectarea lui periodica (si din inspectarea mai deasa a manometrului), ca sa previi asemenea situatii. De asemenea, ar trebui sa iei in calcul solutii de redundanta pentru regulator: butelie cu valva H si doua trepte I, eventual sistem de doua butelii sau o butelie mica de rezerva (dar nu chiar una de-aia de "spare air", e prea mica).

Inca ceva - aveai vreo obligatie de decompresie? Daca nu, ideea de a prelungi scufundarea respirand prea lent sub apa e mai proasta decat iesirea la suprafata imediata (expirand, evident, si nu imediata ca un balon plin cu aer, ci imediata adica nu mai lenta decat ritmul de golire a buteliei). Respirand prea putin in mod artificial (insuficient de adanc sau insuficient de des sau ambele) vei acumula bioxid de carbon, iar din aceasta cauza vei simti ca respiri mai greu, te va durea capul, ti se vor incetini reactiile, te vei simti obosit si ametit, iar la extrem iti poti pierde cunostinta.
Rares78 wrote:eu am avut o situatie pe care nu am observat-o...o pun pe lipsa de experienta...am verificat aerul...60 de bari, incep sa ma pregatesc de iesire...in cateva minute nu mai aveam aer deloc...am inceput sa respir cat de putin am putut si am iesit safe...am stat pe mal, am pus butelia 2 si cand am dat drumu` la butelie am vazut ca aveam free flow in octopus...situatie in care am avut mult de invatat...ma bucur ca am reusit sa nu ma panichez absolut deloc, si la lipsa de experienta m-am abtinut totusi sa nu sarjez catre suprafata

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sat Jan 31, 2009 11:15 am
by victor
Si o patanie la care am asistat doar, dar foarte instructiva - a fost ceea ce m-a determinat sa am o pozitie ferma in subiectul modului de deschidere a valvei buteliei (adica complet deschisa, versus deschisa complet minus jumatate de tura).

Doi scafandri (probabil incepatori, nu ii cunosteam suficient de bine), care invatasera metoda deschiderii si datului inapoi, si-au verificat unul altuia echipamentul si au intrat in apa. La ~25m, dupa cateva minute, amandoi au ramas fara aer - manometrele aratau aproape zero in conditiile in care instrasera cu butelii pline in apa, iar respiratia le era crunt ingreunata.

I-am ajutat oferindu-i unuia octopusul si impartind cu celalalt respiratia din second stage-ul meu principal, si am vrut sa urcam, dar am avut o idee ciudata si am umblat la valvele lor - le-am deschis, si surpriza, buteliile erau la ~190 :-).

Dupa, in barca, am incercat sa pricep ce-a fost in mintea lor si ce s-a intamplat. Dupa ce si-au echipat si testat sistemele, au facut schimb si s-au verificat constiincios unul pe altul. Unul dintre ei, nefiind sigur pe directia de inchis/deschis, si gasind valva pe deschis dar putand sa o roteasca in ambele directii (nefiind la maxim), a facut miscarea de "deschidere" (in realitate inchidere) ca sa o verifice, si a pozitionat-o la "un pic deschis" in loc de "un pic inchis". Cu hotarare, a revenit la butelia lui, si a verificat ce i-a facut buddy-ul, repetand eroarea. Continuarea v-am zis-o deja.

Concluzia mea - daca ar fi gasit valva complet deschisa nu ar fi avut dubii si n-ar fi gresit rasucind in directia opusa. Concluzia 2 - purjati un pic mai lung, si verificati daca acul manometrului scade (ar trebui sa stea stabil), chiar inainte de a evacua aerul din BC pentru inceperea scufundarii. Ca atare promovez deschiderea completa a valvei :-) cand am ocazia - in definitiv, daca se strica, se poate inlocui, dar e mai safe.

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sat Jan 31, 2009 11:31 am
by Ciocanul
Rares78 wrote:eu am avut o situatie pe care nu am observat-o...o pun pe lipsa de experienta...am verificat aerul...60 de bari, incep sa ma pregatesc de iesire...in cateva minute nu mai aveam aer deloc...am inceput sa respir cat de putin am putut si am iesit safe...am stat pe mal, am pus butelia 2 si cand am dat drumu` la butelie am vazut ca aveam free flow in octopus...situatie in care am avut mult de invatat...ma bucur ca am reusit sa nu ma panichez absolut deloc, si la lipsa de experienta m-am abtinut totusi sa nu sarjez catre suprafata
Situatia nu a fost nici tragica, nici critica - eram la Capul Turcului, la -7m, adancimea maxima de scufundare -8m, dupa 45' de scufundare, iar temperatura apei 11grd. Intr-adevar cand ne-am verificat aerul, eu mai aveam 110, rares mai avea 60. Am luat decizia sa ne intoarcem la mal, si am inceput pedalam in fata - el cu 1-2m in spate inca scana fundul apei dupa calcan si alte aratari. Vizibiliatea era de 6-7m, si verificam periodic daca partenerul e la locul lui. La ultima verificare, partenerul plutea frumos la suprafata. Am iesit la mal, iar cand am pus regulatorul lui rares pe urmatoarea butelie, am descoperit in primul rand ca furtunul treptei a doua era desurubat cam o jumatate de tura din treapta 1, si aerul curgea linistit pe langa O-ring.
Evident, fusese usor slabit, iar sub apa, datorita miscarilor, a continuat sa se desurubeze.
Concluzie - datorita deciziei gresite de a iesi la suprafata, in loc sa imi semnaleze problema si sa iesim impreuna, ar fi putut sa ma piarda pe mine pe sub apa (in fine, nu era tragic, eram cam la 150m de mal, si aveam busola). In schimb, daca adancimea ar fi fost mai mare, sau adancimea maxima combinata cu timpul de scufundare ar fi fost mai mari, s-ar fi expus riscului de a face DCS.
Concluzie2 - trebuie verificat daca toate furtunele sunt bine insurubate in treapta I inainte de scufundare, iar periodic strangeti-le cu o cheie.

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sat Jan 31, 2009 11:52 am
by Rares78
ideea e sa nu te sperii, sa nu blochezi informatia in tine, zicand "ptiu, lasa ca e bine" ci sa o discuti, sa o analizezi, sa vezi de ce s-a intamplat, cum s-a intamplat, si sa tragi concluziile constructive. Noi (eu cu ciocanu`) chiar facem exercitii sub apa in care simulam tot felul de conditii de criza, actionam si repetam pana cand simtim ca am facut ceea ce trebuie, iar cand iesim analizam ce si cum si unde mai trebuie lucrat si imbunatatit

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sat Jan 31, 2009 1:33 pm
by Ciocanul
Am deschis sub-forum pe aceasta tema. Cred ca fiecare poveste ar trebui tratata in topicul ei.

Re: Incidente si accidente la scufundari

Posted: Sun Feb 01, 2009 12:46 am
by dell_ser
victor wrote:0. Daca Jan consuma aer intr-un ritm mai alert, scufundarea ar fi trebuit terminata conform consumului lui de aer, nu prelungita din butelia ta (altfel, cand el a ajuns pe 0 si a trecut pe butelia ta, voi nu mai aveati o solutie redundanta de respirat. Pe de alta parte, daca scufundarea nu ar fi presupus obligatie de decompresie (dar nu prea e cazul la 44m), n-ar fi fost asa de tragic pentru ca de la 24 de metri puteati iesi la suprafata in apnee in cazul in care se intampla ceva.

Revin pentru o lamurire. Cand am hotarat sa impartim aerul din butelia mea Jan avea suficient aer sa continue scufundarea linistit. prin impartirea aerului prelungim timpul de fund impreuna. Ce rost are sa stai putin la o anumita adnacime daca partenerul are o alta rata de consum ?

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Posted: Sun Feb 01, 2009 4:48 am
by divefilm
Baieti nu intrati in panica am o solutie pentru voi cand sunteti lacomi cu aerul din butelie.
http://www.xsport.ro/index.php?produs=300PKYE
http://www.xsport.ro/index.php?produs=170PKYEL

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Posted: Sun Feb 01, 2009 11:57 am
by Alex
eu sunt de parere ca ar fi mai buna o rezerva de 7 litri ( sau mai mica) . Si in + cred ca iesi si mai ieftin. Spare air ala are are 0.5 litri :| .

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Posted: Sun Feb 01, 2009 2:11 pm
by divefilm
Draga Alex aparatura propusa te ajuta in situatii speciale. http://www.xsport.ro/index.php?produs=300PKYE
Ai sa inveti la curs ca la terminarea scufundarii vei iesi obligatoriu cu 50bari in butelie.
Cei 50bari se folosesc in situatii super speciale atunci cand esti in mare pericol tu sau partenerul tau de scufundare.
Scafandrii care golesc butelia trecand de cei 50bari care reprezinta rezerva de aer in timpul scufundarii isi asuma un risc suplimentar pentru el si colegul de scufundare.
Ai sa remarci ca pe manometru este o zona intre 0 si 50bar marcata cu rosu acesta zona reprezinta rezeva de aer obligatorie, rezerva care nu poate fi consumata in timpul scufundarii decit partial in situatii deosebite.
Daca vrei ca scufundarea sa ramina o placere iti recomand sa respecti toate regulile.

Re: Incidente si accidente la scufundari PARTEA II

Posted: Sun Feb 01, 2009 2:25 pm
by Alex
ehh sunt si eu incepator :D . nu stiam de treaba cu rezerva obligatorie .