Page 1 of 2
Incidente si accidente la scufundari - PARTEA I
Posted: Fri Jan 30, 2009 1:05 am
by Nautilius
corect, ai perfecta dreptate.
postez, dar nu imi permit sa comentez. de ce? prieteni stiu de ce
http://www.stirilocale.ro/constanta
........................................................................................................................................
Reporter de la Kanal D, salvat de militarii de la Centrul de Scafandri Constanta
27 Mai 2007
Alte teme propuse: accidente navale
Un reporter de la postul de televiziune Kanal D a fost salvat, sambata, de militarii de la Centrul de Scafandri Constanta dupa ce a suferit un accident de scufundare in timpul unei scufundari in mare la o epava scufundata la digul de nord al portului Constanta, transmite corespondentul NewsIn.
Ofiterul de relatii publice al Statului Major al Fortelor Navale, cpt. Florin Popoaca spune ca reporterul dispunea de echipamentul necesar si se mai scufundase dar a iesit la suprafata prea repede, iar din cauza presiunii, in sange s-au format bule de azot.
Barbatul a inceput sa se simta rau, avea dureri intre omoplati si la o mana si a necesitat interventia scafandrilor profesionisti. El a fost adus, sambata noaptea, la Centrul de Scafandri din Constanta care apartine de Fortele Navale Romane si introdus in hiperbar pentru a fi depresurizat. Scafandrii au reusit cu ajutorul echipamentelor de care dispun sa ii reduca bulele de azot din sange, iar reporterul si-a revenit. Daniel Hintergraber in varsta de 40 de ani din Bucuresti a fost ajutat de scafandri sa se refaca fara alte probleme.
Cpt. Florin Popoaca mai spune ca astfel de accidente se pot intampla in momentul in care iesirea la suprafata se face prea repede fara sa se urmeze toate procedurile.
Comentarii:
Mii de multumiri celor care mi-au salvat viata!.......
Cu aceasta ocazie vreau sa multumesc in scris, pe aceasta cale, tuturor celor care au fost implicati in operatiunea de salvare. in primul rand vreau sa-l mentionez pe Domnul Liviu Craid -Comandantul Centrului de Scafandrii din Constanta, pentru modul promt in care a actionat la primirea mea prin ordin militar in cadrul CSC, la o ora tarzie dar si patru ca nu a ezitat nici un moment in aceasta directie. Apoi Domunui Ofiter de serviciu de la Camera Hiperbarica, care mi-a acordat primul ajutor pana la sosirea echipei de specialitate. Apoi Domnului Capitan Comandor Burlacu Octavian care a condus intreaga operatiune de la camera hiberbarica in care m-am aflat pentru mai mult de 3 are . domnului maistru militar DAN POPA care a fost prezent cu mine in interiorul camerei hiperbarice si care m-a asistat pe tot parcusrsul operatiunii de decompresie, pentru a se reduce bulele de azot din tesuturi si sange si apoi eliminarea azotului din corp. apoi domnului inginer AVRAM care a tinut sub control intregul arsenal tehnic din cadrul sectiei de Medicina Navala al Centrului de Scafandrii din Constanta, dar nu in ultimului rand Marinei Militare Romane care a dat dovada inca o data de un inalt profesionalism si competenta in operatiuni de salvare si protectie a populatiei civile, atat pe timp de pace cat si pe timp de razboi. Mentionez ca eu insumi am fost instruit in perioada 1986-1988 in cadrul unei unitati militare de marina din Constanta, pe perioada de satisfacere a stadiului militar.
Comentat de:
Daniel Hintergraber
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 1:36 am
by Nautilius
Un militar american a murit la scufundări în portul Constanţa
http://reviste.infonews.ro/article11888.html
Un militar american a murit, în timp ce făcea scufundări de plăcere în portul Constanţa. Eric Helmuth Harland (43 de ani) participa la Exerciţiul comun româno-american Romex 05, care se desfăşoară în Dobrogea, la Babadag şi Mihail Kogălniceanu. Ieri dimineaţă, Harland şi alţi militari aflaţi în ziua lor liberă au plecat la Constanţa, pentru a face scufundări în largul portului.
Americanii, posesori de brevete de scafandri profesionişti, intenţionau să exploreze epavele a două nave, Paris şi Yu Xiu, scufundate la începutul anilor ’90, la capătul digului nordic din portul Constanţa.
La locul naufragiului, militarii au ajuns cu un mic vapor de agrement, „Pegas“, pe care l-au închiriat pentru orele de distracţie. Cei de pe vas le-au pus la dispoziţie şi echipamentul de scufundare cu care americanii au plonjat în Marea Neagră. Singurul care a cerut ajutor disperat, după circa jumătate de oră de stat în adâncuri, a fost Eric Harland. El a fost scos la suprafaţă şi dus de urgenţă în portul Constanţa, unde venise să acorde asistenţă, nava „Cristal“ aparţinând Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare. Cadrele medicale au încercat să îl readucă la viaţă, dar eforturile lor de resuscitare a militarului american au rămas fără rezultat. Eric Helmuth Harland a fost declarat mort. Oficialii Exerciţiului militar Romex 05 au refuzat să facă declaraţii pe tema decesului militarului american.
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 10:27 am
by Ciocanul
In primul caz, de ce a iesit scafandrul prea repede la suprafata? Care a fost cauza incidentului? Un prost control al flotabilitatii? A intrat in decompresie obligatorie, si nu a respectat opririle? A ramas fara aer la adancime? Nu i-a ajuns aerul pentru o ascensiune controlata, sau pentru deco-stop? Sau a intrat in panica?
In al doilea caz, vedem doar efectul - scafandrul a decedat. Putea sa moara si in bazin, si in orice ape deschise. Faptul ca a fost la epave nu are nicio relevanta in aceasta relatare. Stim ce s-a intamplat?
Dupa cum spuneam mai sus, orice astfel de eveniment este cauzat in majoritatea cazurilor de o decizie gresita, o evaluare incorecta a situatiei, sau o omisiune a unor factori. Hazardul sau ghinionul sunt foarte rar cauza accidentelor.
Rostul acestei discutii nu este de a-i speria pe noii practicanti si pe apropiatii lor, ci de a invata ceva din exeperienta altora. Cat despre pericolele din sporturi, poti s-o mierlesti si la popice daca nu esti atent.
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 10:34 am
by Rares78
referitor la cele scrise de nautilus...spunea ca nu se prea gasesc in presa cele intamplate...atunci care este sursa materialelor mentionate? ...a iesit prea repede?!...computeru` nu te "trage de maneca" daca ai ascensiunea prea rapida?
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 12:24 pm
by TechDiver
Dupa parerea mea nu a avut computer, si ce brevet avea? nu a luat toate masurile de siguranta putea sa faca iesirea la suprafata pe franghia de la ancora daca avea ancora si daca avea brevet nu a invatat ca la 5m se sta 3min. Si totusi trebuia sa mai fie cineva cu el
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 5:18 pm
by victor
Referitor la comentariile despre american - suna dubios chestia cu "singurul care a cerut ajutor disperat" - ce s-a intamplat cu ceilalti? Au murit si nu au fost gasiti, sau l-au abandonat si au continuat linistiti scufundarea? Oricum, ne intrebam degeaba, nu stiu cata baza putem pune pe relatari jurnalistice - doar daca cineva de pe aici ii cunoaste pe cei implicati vom afla ceva util.
Referitor la ce zicea TechDiver, nu conteaza daca a avut computer sau nu. Se fac scufundari foarte ok (de fapt scufundarile cu adevarat tehnice :-) ) fara computer, dupa tabele si calcule facute pe mal, doar cu un bottom timer (redundant) la mana. Stop-ul de 3 minute la 5 metri nu este un palier de decompresie obligatoriu (ca cele calculate pe baza expunerii tesuturilor), ci doar un stop de siguranta suplimentar. Acesta este optional, si in conditii de adancime recreationala nerespectarea lui nu trebuie sa fie periculoasa. Evident, decompresia este o stiinta statistica, si orice stop in plus ajuta, dar nu de la asta a murit.
Acum apropos de incidente, o sa dau o tenta mai personala thread-ului, relatand incidente personale. As sugera sa faceti cu totii la fel, vom invata mai multe din ele deoarece vom avea relatari exacte.
Primul este unul care m-a lecuit de folosit computere :-). Prin '98, un prieten facuse rost de niste computere, si inainte sa ajunga la destinatarul final, ne-am hotarat sa le testam. Prima eroare (pentru ca de obicei orice incident implica o acumulare de decizii gresite, mai rapida sau mai lenta), a fost ca eu am uitat ceasul acasa, iar el nu a venit cu el deloc, deoarece ii rupsese bratara si spera ca o sa am eu. Cum am descoperit chestia asta in barca, in largul marii, am decis sa incepem scufundarea (a doua eroare). Sarind peste o scufundare altfel placuta, la ~30m adancime, fara mare lucru deosebit, doar de dragul de a impinge computerele in decompresie. Cert e ca am ajuns la o obligatie de decompresie de ~7 minute. Acum vine surpriza - la iesire, ambele computere s-au lovit de un bug si si-au aprins complet LCD-ul (toate betisoarele). Deci am ramas cu o obligatie de decompresie, dar fara bottom timer. Decizia luata sub apa a fost sa verificam decompresia in tabel (oricum, deoarece ne jucam cu computerele, ne-am uitat la ele aproape continuu, si aveam o idee foarte clara despre profil), si sa facem palierul necesar numarand in gand secundele, cu o marja de eroare. Una peste alta nu a fost un mare incident, doar cateva ore de emotii dupa, cautand eventuale semne de DCS (ne cam apucase o doza de ipohondrism in mod evident). Cum sunt un programator suficient de bun ca sa imi dau seama cati idioti lucreaza in domeniu, n-am mai avut de atunci incredere in computere. Stiu ca au evoluat, chiar am unul, dar il tin pe post de jucarie (sa imi spuna temperatura, sa imi inregistreze profilul adancimii ca sa il descarc dupa scufundare, etc.), dar prefer sa fac decompresia dupa tabele. Valorile sunt ceva mai exagerate, dar dupa cum ziceam, in acest domeniu exagerat de obicei e mai bine (cat timp ai destul aer). Si din pacate nu mai retin marca computerelor vinovate dupa ~11 ani. Concluzia - redundanta; si de preferat redundanta bazata pe tehnologii diferite, deoarece echipamente identice pot avea simultan aceeasi problema.
Al doilea, un pic mai vechi chiar ('97) a fost cand geamul unei masti Seemann s-a desfacut cu tot cu rama de pe marginea de silicon in timpul scufundarii. Daca s-ar fi rupt cordeluta as fi putut macar sa tin masca cu mana de fata. Era primavara, apa destul de rece, asa ca dupa socul initial (care iti taie respiratia - incercati sa exersati curatarea mastii de apa in apa rece), am incercat pe pipaite si cu cat puteam distinge in ceata prin apa, sa mesteresc masca. Buddy-ul nu a reusit nici el ceva mai grozav, asa ca am terminat scufundarea fara masca. Dupa experienta asta tin tot timpul o a doua masca frameless in buzunar. Nu ocupa mult spatiu, dar e perfecta. Culmea, nici n-am mai avut vreun incident cu o masca de atunci :-)
Referitor la regulatoare am avut un freeflow la un moment dat cu un regulator de inchiriat, care s-a rezolvat inchizand valva buteliei, asteptand ~5 minute pe octopus-ul partenerului si apoi deschizand la loc; am decis sa continuam scufundarea, urmand sa o terminam doar daca se mai repeta, dar nu s-a repetat. Alta data o bucatica de scoica intrase cumva in membrana de evacuare de la second stage (motiv pentru care inhalam simultan aer si apa, si care s-a rezolvat sub apa mesterind un pic.. de aici as trage concluzia ca echipamentul personal, de care ai grija, e de preferat.
In rest, din povestile uzuale nu am prea avut patanii - nu mi s-au rupt cordelute la labe, nu m-am ratacit, n-am ramas in bezna (dar am avut tot timpul doua lanterne), n-am avut incidente cu BCD-urile. Observ faptul ca cele mai "semnificative" incidente pe care mi le amintesc sunt din perioada de inceput (am facut prima scufundare in '96), de unde as indrazni sa trag concluzia ca importanta pe care le-o dam depinde direct de nivelul de pregatire; acelasi incident poate fi privit dintr-o perspectiva complet diferita cand esti relaxat, dar cand te face sa intri in panica te poate impinge catre greseli din ce in ce mai mari.
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 7:43 pm
by divefilm
Primul caz postat de nautilius: apa foarte rece, scafandrul filma si nu a fost atent ca urca si cobora (nu a respectat regula sa inceapa scufundare de la cea mai mare adincime spre suprafata si sa respecte viteza de ascensiune ) era foarte concentrat la filmare.
Cred ca nu avea un asistent care sa il monitorizeze.
Sunt convins ca a depasit usor timpi de scufundare si ar fi trebuit sa faca paliere de decompresie, pe care nu le-a facut.
Din cite stiu are computer, si cred ca stie sa il foloseasca.
Al doilea caz: A stat imbracat in costum pe barca si nu a acomodat organismul la suprafata cu apa foarte rece. Sub apa a facut soc termic si inima a cedat.
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 8:33 pm
by Ciocanul
Referitor la cazul americanului, infarctul miocardic poate sa-si manifeste simptomele un timp mai indelungat (a nu se confunda cu stopul cardio-respirator), si asta ar putea explica cum a iesit la suprafata, a solicitat ajutor si a decedat in drum spre spital.
Cat despre primul caz, asa cum banuiam, cauza a fost neatentia. O data ajuns la epava la -30m, peisajul l-a furat si a depasit cele 22min de no deco, specificate in tabela naui. Mai mult decat atat, temperatura scazuta a mediului scade dramatic capacitatea de reactie rapida a organismului, viteza reflexelor conditionate si capacitatea de a lua decizii corecte.
Victor - multumim pentru descrieri. Intr-adevar, in cadrul cursurilor de tech-diving, am remarcat ca computerele de scufurndare sunt catalogate drept deco-toys, si nicidecum nu sunt luate drept un planificator de incredere. Pe de alta parte, aprinderea tutor digitilor pe display e o eroare grosolana - seamana cu aprinderea becurilor de la toate etajele la lift. Imi place sa cred ca tehnica a mai evoluat in ultimii 10 ani.
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 9:16 pm
by TechDiver
Uitati aici un filmulet in care include si reconstituirea accidentului de scufundare al reporterului de la canal D...
http://www.youtube.com/watch?v=DMDhLDjB ... s.ro/filme
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 9:33 pm
by Rares78
multumim pentru clip...cum ati vazut, peste 100 de ore petrecute sub apa, echipa de 2 ani...oameni care au facut si au dres...si accident de decompresie la 20 de metri...unde erau atestarile si logbook-urile? oare nu totul tine de om si de cat de bine te cunosti si cat de bine stii sa gestionezi o situatie in care nu te gasesti in mod regulat. Spun asta fiindca de meserie sunt pus in situatii in care oamenii nu se regasesc in cazuri normale, sau cum mai sunt cunoscute, sporturi extreme
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 9:35 pm
by Alex
Ma aflu in offtopic, dar...
pe comandantul centrului de scafandrii il chema Liviu Kaiter nu Craid
iar actualul comandant este domnul Stanciu Viorel
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Fri Jan 30, 2009 9:58 pm
by Nautilius
domnilor, consider ca am lamurit acest capitol....accidente, incidente..adiacente de .... . lucrurile sunt clare. trebuie tratat cu seriozitate acest sport si nu ar avea ce sa se intample. pe sezon se pregatesc peste 100 de scafandri si pana acum nu a fost semnalate oficial probleme decat de genul..mia-m pierdut masaca, plumbul....sau ..... cine mai stie ce.
dar, noi trebuie sa avem ce cauta, nu?
intr-o zi am gasit doua centuri de lestare complete ..stiu care si-a pierdut si computer-ul de scufundare....accidental mi-am pierdut si eu ceasul, dar la revenirea la mal a fost recuperat.
trebuie sa incurajam acest sport dar sa fim constienti ca ne aflam intr-un mediu ostil.
deci, sa consideram acest capitol incheiat si sa revenim la epave, sau locatii de scufundare.
Re: Incidente si accidente la scufundari
Posted: Sat Jan 31, 2009 12:09 am
by Ciocanul
Draga Nautilius, intelegem ca din punctul tau de vedere acest topic este incheiat, dar nu pot decat sa remarc ca ti-au scapat complet motivele deschiderii lui. Din punct de vedere al utilitatii lui, postarile pe acest subiect pot continua.
Re: Incidente si accidente la scufundari - PARTEA I
Posted: Thu Nov 12, 2009 9:06 pm
by Bimbo
- ceva de povestit :anul acesta in egipt,am intrat cu butelie de aluminu de 12 litri cu 169 atmosfere la El -mina,epava aflata aproape de port(hurghada).la adincimea de 30,5 m in timp ce filmam cu camera lui cornel,am constatat ca aveam 39 de atmosfere,poate din cauza nepriceperii ca filmam sub apa ,m-a facut sa consum mai mult aer decit ar fi trebuit in mod normal.ei ,sa vedeti ce repede se scurge aerul la 30 de metri ,moment in care incepusem sa ne urcam usor spre suprafata!!am facut un calcul pe la 19 atmosfere si am hotarit sa fac primul palier cu spair air apoi sa vad cum mai iau de la buddy niste aer si sa pastrez ceva aer ptr orice eventualitate!ii fac semn lui cornel,el imi arata ca nu prea are nici el aer,folosesc spair air-ul apoi iau de la raffat aer prin octopus fac primul palier ,apoi la al doilea palier revin la butelia mea si ies afara cu 9atmosfere !ulterior am revazut datele de pe computer si am marcat greselile facute:1-am intrat din start cu prea putin aer,fiind si un pic emotionat -de prima scufundare la 30 m si nefiind obisnuit cu camera sub apa am consumat mult aer,am observat prea tirziu ca am putin aer,spair -airul l-am incarcat presupun dupa o butelie consumata,asa ca daca erau 60-70 atmosfere in butelia mare ,automat s-a incarcat si spair-airul tot cu aceasi presiune,de aia la 30 m -am tras de 2-3 ori si gata aerul!!!alte peripetii a durat 2-3 scufundari sa echilibrez greautatea pe care o puneam pe mine,am pierdut la thiestelgorm snorkelu. se zice ca omu din greseli invata,asa ca bine ca s-a terminat cu bine si am fost mai atent la scufundarile ulterioare!
Ah!!cea mai tare faza a fost in eforie,la inceput de tot, dupa 2 scufundari cu ionut eu tot tineam mina pe second -stage deaorece imi iesea din gura ,ionut imi dadea peste mini,el imi iesea din gura -il bagam inapoi,ionut iar imi dadea peste mina,mustucul iar iesea ,etc etc si uita asa .!de ris!!abia cind am iesit afara din apa l-am intrebat cu nonsalanta pe ionut:de ce imi dadeai peste mina?el raspunde :-pai ca sa nu mai tii mina pe el!!pai nu sta singur!!imi iese afara!!auzi-zice ionut- dar tu cum il tii ,mustucul?i-am aratat si s-a tavalit de ris ,apoi mi-a aratat cum se tine si urmatoarele scufundari au fost ok,din punctul asta de vedere!conteaza sa ai explicatii si sa iti arate cineva la inceputcum trebuie ,sa faci exercitii ,sa ai antrenament,adica experienta.asa ca consider ca intotdeauna sa i pe cineva de la care sa ai ce invata cu conditia sa iti arate si tie,macar cind faci primii pasi!!
Re: Incidente si accidente la scufundari - PARTEA I
Posted: Wed Dec 02, 2009 10:41 pm
by peret
@Bimbo: Din cite am inteles a fost prima scufundare la 30m si fara prea multa experienta cu camera plus un handicap mare zic eu cei doar 169 bari.
Nu vreau sa fiu lupul moralist ci doar sa punctez anumite aspecte de luat in seama din experienta descrisa.
Ca o regula, niciodata nu se merge la scufundare cu mai mult de un element nou in plus fata de scufundarile precedente. Deci pentru tine 30m adincime deja era un element nou in plus, camera deja a fost al doilea element nou introdus in ecuatie ceea ce a dus printre altele, la neglijarea aerului care din start a fost mult prea putin pentru 30m. Fiecare dintre noi facem greseli, esenta e sa invatam din ele. Oricum un accident nu e consecinta unei singure greseli sau errori ci este o insiruire de evenimente care duc la accident.
Eu de exemplu refuz sa iau cu mine chiar si un aparat foto la scufundari mai adinci de 30m si nu iau aparat foto cu mine sub nici o forma in cazul mediilor inchise chiar daca cunosc bine si echipamentul si cunosc bine si aparatul foto. In cazul in care apare o noua piesa in echipament primele citeva scufundari le fac in medii cunoscute si la mica adincime, chiar si in piscina pentru a ma putea adapta la cerintele noului element.