Cu majoritatea problemelor manometrului v-ati intalnit desigur multi
dintre voi: explozia furtunului de inalta presiune, scurgerile de la
baza manometrului din cauza micului o-ring, insa cea mai periculoasa e
blocarea indicatorului. Unele manometre arata 10, 20 de bari in plus.
Daca manometrul face parte din echipamentul personal, aveti in vedere
cu siguranta aceasta marja cand va verificati presiunea sub apa.
Ghidul de scufundare are insa in vedere toate manometrele
scafandrilor, bunul mers al scufundarii depinzand de consumul de aer
al tuturor. Regula e simpla: cand primul scafandru semnaleaza 100 de
Bari, incepem sa urcam usor spre palierul de siguranta. Uneori unul
din scafandri uita sa semnaleze 100 de bari, cel mai frecvent cazul
scafandrilor fotografi. Ghidul de scufundare nu-si poate permite sa
uite. Alti scafandri ascund manometrul si semnaleaza 10 sau 20 de bari
in plus doar ca sa stea mai mult sub apa. Poate n-ar trebui sa uitam
ca jucandu-ne cu viata noastra ne jucam si cu viata celorlalti.
Intrebati-va cat de des va uitati la manometrul vostru sub apa.
Unul dintre scafandrii colegului meu Vincent a terminat azi
scufundarea in pana de aer cu ratarea palierului se siguranta dupa o
imersiune in deriva la 23m/43min. Din fericire se afau deja la 10m. Cand am
verificat echipamentul lui pe platforma am constatat ca manometrul se
blocase la 140 de Bari. Patrice avea echipament propriu, il tinuse la
iernat in dulap mai bine de 6 luni de zile. Pe vas, lui Patrice i-au
trebuit cateva ore sa-si revina din sperietura si a vomat si sufletul
din el.
Lectia o veti invata voi: 1. revizia tehnica a echipamentului personal
costa, dar iti salveaza viata. 2. cand ghidul de scufundare e cu
mintea aiurea, imi vad singur de siguranta mea... impreuna cu binomul
meu.
manometrul
Moderator: dancroitoru83
- peret
- Veteran
- Posts: 368
- Joined: Mon Mar 02, 2009 1:54 pm
- Numar de scufundari: 201-1000
- Certificare/acreditare: PADI
IANTD
CMAS - Location: Nummela, Finland
- Contact:
Re: manometrul
Foarte corect Eugen!
DIn fericire nu am avut nici un furtun sau manomentru explodat, nici chiar ceva care sa nu functioneze la nici o scufundare....dar am doar aprox 100 de scufundari la activ...deci sint convins ca nu e o chestiunde de genul "daca o sa se intimple"...ci e mai mult de genul 'cind o sa se intimple"
Trebuie sa privesti totul ca si cum te-ai scufunda singur si ca si cum ai fi singur acolo. Iar cind te scufunzi sa ti aproape de buddy (daca ai unul) si sa nu te imprastii ca potirnichile sub apa.
Daca asta e punctul de vedere din care privesti scufundarile ai numai de cistigat pentru ca e viata ta si daca tu nu ai grija de ea...atunci cine? (Parerea mea)
Sint uimit de cite ori m-am dus la sucfundat cu grupuri si toti asteptau ca pampalaii sa le conecteze/pregateasca echipementele ajutoarele de pe barca! Si ce scandal mai faceau unii daca trebuia sa si le puna singuri! Dupa care le pun in spate si se arunca din barca...nu de putine ori am vazut 'scufundatori" sarind in apa dar cu butelia inchisa sau fara greutati....etc...Scuzati limbajul dar niste cretini!
E viata ta in joc atunci iti vezi de ale tale, te concentrezi la ceea ce faci si nu te bazezi pe nimeni si nimic!
Service la echipament este ultra necesar chiar daca aparent costa.....pentru ca costa oricum mai putin decit viata ta.....sau daca nu ai banii te lasi de sportul asta si te apuci de sah sau table....unde cel mai mare risc e sa cazi de pe scaun....
Scuzati dar m-am infierbintat.....
DIn fericire nu am avut nici un furtun sau manomentru explodat, nici chiar ceva care sa nu functioneze la nici o scufundare....dar am doar aprox 100 de scufundari la activ...deci sint convins ca nu e o chestiunde de genul "daca o sa se intimple"...ci e mai mult de genul 'cind o sa se intimple"
Trebuie sa privesti totul ca si cum te-ai scufunda singur si ca si cum ai fi singur acolo. Iar cind te scufunzi sa ti aproape de buddy (daca ai unul) si sa nu te imprastii ca potirnichile sub apa.
Daca asta e punctul de vedere din care privesti scufundarile ai numai de cistigat pentru ca e viata ta si daca tu nu ai grija de ea...atunci cine? (Parerea mea)
Sint uimit de cite ori m-am dus la sucfundat cu grupuri si toti asteptau ca pampalaii sa le conecteze/pregateasca echipementele ajutoarele de pe barca! Si ce scandal mai faceau unii daca trebuia sa si le puna singuri! Dupa care le pun in spate si se arunca din barca...nu de putine ori am vazut 'scufundatori" sarind in apa dar cu butelia inchisa sau fara greutati....etc...Scuzati limbajul dar niste cretini!
E viata ta in joc atunci iti vezi de ale tale, te concentrezi la ceea ce faci si nu te bazezi pe nimeni si nimic!
Service la echipament este ultra necesar chiar daca aparent costa.....pentru ca costa oricum mai putin decit viata ta.....sau daca nu ai banii te lasi de sportul asta si te apuci de sah sau table....unde cel mai mare risc e sa cazi de pe scaun....
Scuzati dar m-am infierbintat.....
Re: manometrul
hi, hi, hi!! asa ma infierbant si eu cand ma lovesc de problemele acestea. Simplul fapt ca le punem indiscutie ne face sa crestem ca scafandri! Bine, baieti!
Re: manometrul
Ar mai fi o lectie foarte importanta (de fapt cea mai importanta) - trebuie sa va cunoasteti rata respiratorie si sa puteti estima consumul de aer in minte. Incercati sa transformati verificarea manometrului intr-un exercitiu, in care sa comparati estimarea din minte cu indicatia acului, pana cand va iese perfect si transformati acest obicei intr-un reflex. Ar trebui sa va puteti da seama astfel fara probleme cand indicatia acului nu este normala. Daca indica prea putin, poate fi un freeflow discret. Daca indica prea mult, e blocat sau decalibrat. Daca nu se misca (mai ales intre doua verificari succesive).. e blocat clar.
Exercitiul asta, mai ales la inceput, il puteti face utilizand ceasul (pentru a cunoaste cat timp a trecut), si inmultind numarul de minute cu rata respiratorie si cu presiunea ambientala. In timp nu veti mai face in mod constient aceasta operatie. In acelasi timp, chiar daca ajungeti sa estimati perfect consumul, nu uitati sa consultati periodic manometrul - tocmai pentru a constata potentialele probleme (pierderi de aer).
De asemenea, aveti oricand oportunitatea unei verificari a calibrarii - cand puneti regulatorul pe o butelie incarcata, ar trebui sa stiti deja la ce presiune fusese incarcata (si comparati manometrul regulatorului cu manometrul compresorului). La fel, la capatul celalalt al scalei, ar trebui sa stiti ce presiune are butelia dusa la incarcat, si sa va uitati la presiunea indicata de compresor inainte de inceperea incarcarii.
Exercitiul asta, mai ales la inceput, il puteti face utilizand ceasul (pentru a cunoaste cat timp a trecut), si inmultind numarul de minute cu rata respiratorie si cu presiunea ambientala. In timp nu veti mai face in mod constient aceasta operatie. In acelasi timp, chiar daca ajungeti sa estimati perfect consumul, nu uitati sa consultati periodic manometrul - tocmai pentru a constata potentialele probleme (pierderi de aer).
De asemenea, aveti oricand oportunitatea unei verificari a calibrarii - cand puneti regulatorul pe o butelie incarcata, ar trebui sa stiti deja la ce presiune fusese incarcata (si comparati manometrul regulatorului cu manometrul compresorului). La fel, la capatul celalalt al scalei, ar trebui sa stiti ce presiune are butelia dusa la incarcat, si sa va uitati la presiunea indicata de compresor inainte de inceperea incarcarii.
Re: manometrul
Si atunci apare intrebarea - care e mai bun - un computer cu indicator de presiune integrat, cu transmitter pe treapta 1, sau un manometru clasic? La transmitter, tot ce trebuie e sa-ti aduci aminte sa-i schimbi bateria o data la doi ani. In cazul in care are o eroare, dispare presiunea de pe display-ul computerului care incepe sa cante pe toate gamele. In acest caz, evident, iesi la suprafata sau te intorci la iesire imediat. Dat fiind ca verificarea presiunii se face frecvent, este foarte mic riscul sa iti dai seama ca nu merge indicatorul cand mai ai doar 10 bari in butelie. De altfel daca cineva verifica atat de rar presiunea, prea putin mai conteaza daca manometrul functioneaza sau nu.
Pe de alta parte, un manometru clasic poate sa fie blocat sau sa indice gresit, fara ca scafandrul sa aiba cea mai mica idee despre ceea ce se intampla.
Concluzia ar fi urmatoarea: un manometru clasic are sanse mult mai mici decat un computer cu transmitter sa dea rateuri, dar un computer iti va semnala imediat ca ceva nu e in regula. Pentru maxima siguranta, ar trebui combinate ambele sisteme.
Pe de alta parte, un manometru clasic poate sa fie blocat sau sa indice gresit, fara ca scafandrul sa aiba cea mai mica idee despre ceea ce se intampla.
Concluzia ar fi urmatoarea: un manometru clasic are sanse mult mai mici decat un computer cu transmitter sa dea rateuri, dar un computer iti va semnala imediat ca ceva nu e in regula. Pentru maxima siguranta, ar trebui combinate ambele sisteme.
Re: manometrul
Nu neaparat. Senzorul de presiune al unui transmitator poate suferi de asemenea de probleme legate de citiri incorecte, dar in plus se adauga problemele de transmisie radio, bug-urile software ale computerului, probleme cu bateria, etc. Mie mi se pare ca adauga mai multe situatii potentiale de eroare. Cat despre semnalat ca e ceva in neregula - doar daca ii moare bateria sau pierde legatura radio, dar nu si la altceva.
A avea doua SPG-uri in acelasi timp (de ex. unul standard si unul cu transmitator radio) inseamna doua locuri (in loc de unul) prin care ai putea sa pierzi aer dintr-un port HP. Daca te obisnuiesti sa iti estimezi in minte consumul, nu obtii nici un beneficiu, dar adaugi acest risc suplimentar. Pe de alta parte, daca ti se strica SPG-ul, inseamna oricum ca va trebui sa iesi la suprafata (si cand ai unul, si cand ai doua). Presupunand ca aveai unul singur, inseamna ca ai ramas doar cu informatia din minte referitoare la aer, dar cum ritmul de iesire este dat de obligatii de decompresie, viteza maxima de urcare si alte chestii de genul asta, si cu si fara SPG tot atat aer iti trebuie sa iesi. Intr-o asemenea situatie, nu ai nici un beneficiu daca poti sa mai citesti informatia referitoare la aer - e suficient sa estimezi fata de ultima citire, si sa decizi daca ai suficient aer sa iesi corect, si daca nu, sa decizi ce compromis faci, sau, daca exista posibilitatea, sa respiri de la partener.
A avea doua SPG-uri in acelasi timp (de ex. unul standard si unul cu transmitator radio) inseamna doua locuri (in loc de unul) prin care ai putea sa pierzi aer dintr-un port HP. Daca te obisnuiesti sa iti estimezi in minte consumul, nu obtii nici un beneficiu, dar adaugi acest risc suplimentar. Pe de alta parte, daca ti se strica SPG-ul, inseamna oricum ca va trebui sa iesi la suprafata (si cand ai unul, si cand ai doua). Presupunand ca aveai unul singur, inseamna ca ai ramas doar cu informatia din minte referitoare la aer, dar cum ritmul de iesire este dat de obligatii de decompresie, viteza maxima de urcare si alte chestii de genul asta, si cu si fara SPG tot atat aer iti trebuie sa iesi. Intr-o asemenea situatie, nu ai nici un beneficiu daca poti sa mai citesti informatia referitoare la aer - e suficient sa estimezi fata de ultima citire, si sa decizi daca ai suficient aer sa iesi corect, si daca nu, sa decizi ce compromis faci, sau, daca exista posibilitatea, sa respiri de la partener.